Speciális szolgáltatások
Speciális szolgáltatások
Készenléti szolgálat
Telefonszám: 06 30/ 452 0324
A készenléti szolgálat célja a család- és gyermekjóléti központ nyitvatartási idején kívül felmerülő krízishelyzetekben történő azonnali segítség, tanácsadás vagy tájékoztatás nyújtása. Ennek érdekében a készenléti szolgálatot állandóan hívható telefonszám biztosításával kell megszervezni oly módon, hogy a készenlétben lévő munkatárs szakszerű segítséget tudjon nyújtani vagy ilyen segítséget tudjon mozgósítani. A szolgáltatás keretén belül a család- és gyermekjóléti központ tájékoztatást nyújt a lelkisegély-telefonvonal elérhetőségéről.
Kapcsolattartási ügyelet
A Család- és Gyermekjóléti Központ a hatósági intézkedéshez kapcsolódó esetmenedzseri feladatok mellett speciális szolgáltatásokat is nyújt a járás lakosai számára, melyek a következők:
Kapcsolattartási ügyelet célja olyan semleges helyszín biztosítása, ami alkalmas a találkozásra, együttlétre. A szolgáltatás igénybe vehető önként, gyámhivatali vagy bírósági szabályozás által. A találkozást a kapcsolatügyeleten, abban az esetben, ha a felek között feloldatlan konfliktus feszül mediáció előzi meg, mely célja olyan megállapodás megkötésének elősegítése, ami a felek számára elfogadható, betartható és a gyermek érdekét szolgálja.
Mediáció
A mediációra akkor kerül sor, amikor a felek közvetlenül már nem képesek megegyezni egymással, nem képesek eredményesen kommunikálni, ezért egy harmadik, pártatlan, külső személy, a mediátor segíti őket a megoldás kidolgozásában. (pl. kapcsolattartási probléma, vagyonmegosztás, gyermekelhelyezés, válási konfliktus és generációs konfliktus).
A mediátor a tárgyalás előtt előkészítő beszélgetésen tárja fel a felek álláspontját, igényeit, felméri a konfliktus nagyságát, természetét.
A mediátor feladata segíteni a feleknek:
- hogy elmondhassák panaszaikat, kifejezhessék aggodalmukat,
- megtalálják azokat a témákat, amelyekben ellentétes vélemény van,
- meg tudják fogalmazni egyéni érdekeiket,
- felismerik közös érdekeiket,
- ismerjék el az álláspontjaik közötti különbségeket,
- olyan megoldásokat találjanak, amelyek mindkettejük érdekeit érvényesíti.
A tárgyalás végén a felek együttműködési megállapodást kötnek, melyben a mediátor egyértelműen rögzíti az egymás által elfogadott megoldásokat.
Hogyan dolgozunk?
A szülők közvetlenül, vagy a gyámhivatalon, bíróságon keresztül kerülhetnek kapcsolatba a kapcsolattartási ügyelet (kapcsolatügyelet)-el.
1.) A kapcsolatfelvétel után levélben vagy telefonon értesítjük mindkét szülőt az első beszélgetés időpontjáról. A levélhez mellékeljük azokat a tájékoztatókat, amelyek bemutatják a nálunk folyó munkát.
2.) Az első találkozáskor külön-külön beszélgetünk a szülőkkel/érintettekkel hogy megismerjük a kapcsolattartásról kialakult véleményüket. Ekkor írják alá a kapcsolattartási ügyelet együttműködés kereteiről szóló megállapodást/házirendet.
3.) Az egyéni beszélgetést követő, immár közös találkozás alkalmával a szülők/érintettek a kapcsolattartási ügyelet szakembereinek segítségével megkötik a Kapcsolattartási Megállapodást. Ez tartalmazza azt a kapcsolattartási formát, amelyben a szülők/érintettek megegyeztek, az előreláthatólag szükséges alkalmak számát, az első szülő-gyermek találkozás helyét, időpontját, időtartamát, valamint a találkozások gyakoriságát, körülményeit.
4.) A megállapodás rögzíti, hogy ellenőrzött, vagy segített kapcsolattartási formában történik-e a szülő/nagyszülő/kapcsolattartó és a gyermek közötti találkozás.
5.) A szülő/nagyszülő/kapcsolattartó közötti megállapodás aláírása után jöhetnek létre a megállapodás szerinti találkozási alkalmak, ahol igyekszünk minél fesztelenebb, otthonosabb légkört teremteni a kapcsolattartáshoz. A szakemberek, a háttérben maradnak, és csak a sikeres találkozás feltételeire ügyelnek. Akadozó kapcsolat esetén segítenek elindítani, vagy továbblendíteni a játékot, de nem szeretnének meghatározó szerepet betölteni a szülők/nagyszülő/kapcsolattartó és gyermekek kapcsolatában.
6.) Felügyelt kapcsolattartás során a kollégák személyesen vannak jelen a kapcsolattartó helyiségben és ha szükséges avatkoznak be a találkozásba a gyermekek érdekében.
Hátralékkezelési szolgáltatás
A hátralékkezelési szolgáltatás szociálisan rászoruló személyek részére nyújtott, lakhatás megőrzését elősegítő ellátás.
A szolgáltatás azoknak a lakhatással összefüggésben eladósodott, szociálisan rászoruló családoknak kíván segíteni, akik maguk is készek és képesek tartozásuk részbeni megfizetésére és ezt egészíti ki a támogatás.
A támogatás formája: vissza nem térítendő támogatás. A tartozás összegének 75%-a az önkormányzati támogatás, 25% -ot az adósnak kell megfizetnie havi részletekben.
Kisvárdán segítséget kérhetnek: vezetékes gáz-, áram-, távhő-szolgáltatási, víz- és csatornahasználati, közösköltség-hátralék, valamint a lakbérhátralék esetén.
Az önkormányzat hátralékkezelési szolgáltatásban részesítheti azt a családot vagy személyt, akinek a szolgáltató valamelyike felé legalább hat havi tartozása van, és az adósság összege meghaladja az 50.000 Ft-ot, vagy ha közüzemi tartozás miatt a szolgáltatást kikapcsolták.
A tartozás összege nem haladhatja meg a 400.000 Ft-ot.
Hátralékkezelési szolgáltatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. E tekintetben lakásnak kell tekinteni a társbérletet, albérletet és a jogerős bírósági határozattal megosztott lakás lakrészeit is. A szolgáltatásban részesülő személy részére a hátralékkezelés időtartamára az önkormányzat lakásfenntartási támogatást nyújt.
A hátralékkezelés igénybevételére háztartásonként 1 fő jogosult, az a személy, aki a szolgáltatóval szerződést kötött, a lakásban tulajdoni hányaddal, vagy bejegyzett haszonélvezeti joggal, bérlakás esetén bérleti szerződéssel rendelkezik. A kérelem elbírálásánál vizsgálni kell a lakásnagyságot, az egy főre eső jövedelmet, valamint a vagyoni helyzetet is.
A szolgáltatás kételemű ellátás, igénybevétele során az ügyfél hátralékkezelési tanácsadásban és hátralékcsökkentési támogatásban részesül.
Mivel a hátralékkezelés fő célja az érintettek fizetőképességének helyreállítása, abban is segítséget kíván nyújtani, hogy a jövőben hogyan kerülhetik el az ügyfelek az eladósodást.